Tłuszcze w diecie seniora

Skomponowanie prawidłowej diety dla seniora to nie lada zadanie. Podstawą jest oczywiście białko, jednak zaraz po nim pojawiają się tłuszcze. To one są źródłem energii, a także nośnikiem witamin w organizmie. Jakie tłuszcze powinny być na stałe wprowadzone do diety seniora?

Ogromna rola kwasów WNKT

Kwasy WNKT, czyli wielonienasycone kwasy tłuszczowe EPA i DHA to niezwykle ważne tłuszcze z rodziny omega-3. Badania naukowe dowiodły, że odpowiedni podaż tych kwasów skutecznie chroni przed chorobami neurodegeneracyjnymi, a do tego chroni komórki mózgu seniora. Ponadto, wielonasycone kwasy tłuszczowe odpowiadają za prawidłowe krzepnięcie krwi, obniżają poziom złego cholesterolu, a do tego zapobiegają wystąpieniu reumatoidalnego zapalenia stawów i cukrzycy. To dlatego tłuszcze w diecie seniora zasługują na wyjątkową uwagę.

Kwasy omega-3 nie są wytwarzane w organizmie człowieka, muszą więc być dostarczane wraz z pożywieniem. Niedostateczna podaż kwasów omega-3 powoduje zaburzenia funkcji poznawczych, pogorszenie pamięci czy zmniejszenie ostrości wzroku. Co więcej, dieta uboga w kwasy omega-3 może powodować obniżenie nastroju, a nawet stany depresyjne.

Źródła tłuszczu w diecie seniora

Tłuszcze odnajdujemy w wielu produktach. Najcenniejszym ich źródłem są ryby morskie, a także chude mięso. Bardzo bogatym i cennym źródłem tłuszczu są oleje roślinne. Na pierwszy plan wysuwa się tu zimnotłoczony, naturalny olej rzepakowy. Dzięki bogactwu kwasów omega-3 i omega-6, olej rzepakowy chroni serce i wspomaga układ nerwowy. Ponadto, olej rzepakowy zawiera w swoim składzie witaminę E, która nazywana jest witaminą młodości i przeciwutleniaczem.

Kolejnym cennym tłuszczem roślinnym jest olej lniany. Zawiera on w swoim składzie lignany, czyli substancje o silnym działaniu przeciwnowotworowym i przeciwzapalnym. Badania wykazują, że stosowanie oleju lnianego znacząco redukuje ryzyko wystąpienia nowotworu piersi czy prostaty. Kolejną zaletą oleju lnianego jest wysoka zawartość kwasów omega-3 i witaminy E.

Olejem, który warto na stałe wprowadzić do diety seniora jest olej z lnianki. Nazywa się go prawdziwym eliksirem młodości, a jego regularne stosowanie znacząco opóźnia procesy starzenia się. Olej rydzowy doskonale chroni serce, co dla seniora jest bardzo istotne. Ponadto, korzystnie wpływa na obniżenie ciśnienia i poprawia ogólną kondycję organizmu.

Kolejnym olejem, który warto wprowadzić do diety seniora jest olej z pestek dyni. W swoim składzie zawiera mnóstwo witaminy E, zwanej witaminą młodości. Wysoka zawartość witaminy A korzystnie wpływa na wzrok, zapobiegając występowaniu zwyrodnienia plamki żółtej, bardzo powszechnego wśród seniorów. Osoby starsze są wyjątkowo narażone na wszelkie choroby kości, a wysoka zawartość witaminy D w oleju z pestek dyni chroni je, odpowiadając za odkładanie się wapnia w zębach i kościach.

Aby jak najdłużej zachować sprawność umysłu, warto wprowadzić do diety oleje z orzechów. W naszej ofercie znajdują się olej z orzecha laskowego, olej arachidowy oraz olej z orzecha włoskiego. O właściwościach każdego z nich przeczytasz dokładniej na naszym blogu. Każdy z tych trzech olejów korzystnie wpływa na mózg, a do tego chroni serce i obniża poziom cholesterolu.

Właściwie wszystkie oleje zimnotłoczone są cenne dla zdrowia seniorów. Warto eksperymentować, gdyż każdy z olejów ma nieco inny smak. Z pewnością któryś przypadnie seniorowi do gustu, co ułatwi wprowadzenie go do codziennej diety.

 

Czego unikać?

Choć tłuszcze w diecie seniora są bardzo ważne i wręcz konieczne, zdecydowanie odradzamy smażenie, zwłaszcza na głębokim tłuszczu. Wybierając oleje zimnotłoczone, należy pamiętać, że wysoka temperatura podczas obróbki skutecznie zmniejsza wartość odżywczą tłuszczu, a do tego powoduje wydzielanie się szkodliwych substancji. Smażone potrawy powinny być wybierane okazjonalnie i jak najrzadziej, a zdecydowanie częściej warto stawiać na potrawy gotowane czy pieczone.

Jeżeli mowa o smażeniu jako sposobie na przygotowywanie ulubionych potraw, warto zwrócić baczną uwagę na to, na czym smażymy. Nawet, jeżeli jest to okazjonalne, nie warto decydować się na oleje rafinowane dostępne w marketach. Oleje zimnotłoczone również nie nadają się do smażenia, o czym już wspominaliśmy. Co więc wybrać?

Zdecydowanie najlepszym wyborem będzie masło klarowane. Jego największą zaletą jest fakt, że nawet przy obróbce cieplnej w bardzo wysokiej temperaturze, nie dochodzi do wydzielania żadnych szkodliwych substancji. Masło klarowane jest pozbawione zbędnych składników utleniających się podczas smażenia. Warto również podkreślić, że tego rodzaju obróbka cieplna nie powoduje utraty wspaniałych właściwości, jakie posiada masło klarowane nie tylko dla seniora.

Jakie tłuszcze wybierać?

Najważniejsze przy wyborze odpowiednich tłuszczów dla seniora jest zwrócenie bacznej uwagi na ich jakość. Wybierając oleje roślinne, stawiaj zawsze na oleje naturalne, zimnotłoczone i nierafinowane. Tylko takie tłuszcze są naprawdę bogate w składniki odżywcze i witaminy, które skutecznie usuwa proces rafinacji. Oleje zimnotłoczone nierafinowane znajdziesz oczywiście w naszym sklepie, do którego zapraszamy!

Darmowa dostawa od 200 zł

Ostatnio w sklepie pojawiły się:

  • sos paprykowy
    Musztardy i sosy

    Sos paprykowy Sosta 200 g

    24,90  Dodaj do koszyka
  • musztarda z cebulką
    Musztardy i sosy

    Musztarda z cebulką Sosta

    13,90 19,90  Wybierz opcje
  • masło klarowane
    Masło klarowane

    GHEE masło klarowane 700 ml

    68,90  Dodaj do koszyka

Szanowni Państwo!

Niedawno uruchomiliśmy nową stronę internetową. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby działała bez zarzutów. Mamy nadzieję, że korzystanie z niej będzie przyjemniejsze, a składanie zamówień bezpieczniejsze, prostsze i szybsze.

Jeśli zauważą Państwo błędy techniczne, wizualne lub tekstowe w obrębie strony, będziemy wdzięczni za ich zgłoszenie na [eeb_content]biuro@sosta.pl[/eeb_content]

Dziękujemy!