Tłuszcz roślinny vs. tłuszcz zwierzęcy-który wybrać?

Wokół tłuszczy narosło wiele kontrowersji. Wciąż pojawiają się dyskusje na temat tego, które tłuszcze są korzystniejsze, a zdarzają się również głosy, że z tłuszczu najlepiej jest całkowicie zrezygnować. Jaka jest prawda? Jaki tłuszcz wybierać- roślinny czy zwierzęcy?

Tłuszcze- garść informacji

Na początku warto zaznaczyć- tak, TRZEBA spożywać tłuszcze. Mówimy tu oczywiście o diecie osoby zdrowej, bez lekarskich ograniczeń. Tłuszcze pełnią rolę budulcową i energetyczną. Poza tym, to właśnie w tłuszczach rozpuszczają się witaminy. Dzięki temu, że tłuszcze odpowiadają za przyswajanie witamin z pożywienia, nasz organizm może funkcjonować prawidłowo. Zdecydowanie niezbędne są nienasycone kwasy tłuszczowe, czy NNKT- omega-3, omega-6, kwas linolowy i α-linolowy.

Czy to jednak oznacza, że w spożyciu tłuszczu nie ma żadnych ograniczeń? Wręcz przeciwnie. Warto wiedzieć, że tłuszcze zawierają dwukrotnie więcej kalorii niż węglowodany i białka. Zbyt duże spożycie tłuszczu przyczynia się do rozwoju chorób miażdżycowych i występowania nowotworu piersi czy prostaty. [1] Zalecany jest więc umiar i zdrowy rozsądek. Dzienne zapotrzebowanie człowieka na tłuszcz wynosi 60-70g, czyli około 2 łyżek.

Tłuszcze zwierzęce i roślinne- zalety i wady

Tłuszcze zwierzęce zawierają w sobie więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż tłuszcze roślinne, co jest ich niewątpliwą wadą. Zawierają jednak w sobie antyoksydanty, witaminy i kwas wakcenowy i linolowy o działaniu przeciwnowotworowym. Nie można więc jednoznacznie powiedzieć, że tłuszcze zwierzęce są złe, bo wiele zależy od ich jakości.

Tłuszcze roślinne z kolei zawierają w sobie więcej NNKT, co jest oczywiście zaletą. Trzeba jednak pamiętać, że tłuszcz tłuszczowi nierówny. Należy wybierać tłuszcze wysokiej jakości i używać ich we właściwy sposób, czyli na surowo. Dlaczego to takie ważne? Podczas smażenia na tłuszczu roślinnym, dobroczynne NNKT zamieniają się w rakotwórcze tłuszcze trans. Jeżeli więc zastanawiacie się, jaki tłuszcz sprawdzi się do smażenia, niezastąpione jest masło klarowane. Ma ono bardzo wysoką temperaturę dymienia, nie traci swoich właściwości nawet w najwyższej temperaturze.

Zdrowe tłuszcze- gdzie je znaleźć?

Zdrowe tłuszcze znajdziemy w tłustym nabiale, rybach morskich, orzechach czy pestkach dyni. Oczywiście, są one także w olejach czy w oliwie z oliwek. Najlepiej jednak wybierać nasze oleje zimnotłoczone. Oferta jest szeroka, każdy więc znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Podsumowując

Najzdrowszą opcją, jeśli chodzi o tłuszcze są naturalne, zimnotłoczone oleje roślinne, spożywane na surowo, np. jako dodatek do sałatki. Spożywając tłuszcz w taki sposób, mamy pewność, że wykorzystujemy pełnię jego właściwości. Tłuszcze zwierzęce najlepiej jest zastąpić tłuszczami roślinnymi, a do smażenia używać naszego wspaniałego masła klarowanego ghee o przyjemnym, orzechowym aromacie.


[1] https://dietetykaga.pl/blog/ktore-tluszcze-spozywac-czy-tluszcze-roslinne-czy-zwierzece/

Darmowa dostawa od 200 zł

Ostatnio w sklepie pojawiły się:

  • sos paprykowy
    Musztardy i sosy

    Sos paprykowy Sosta 200 g

    24,90  Dodaj do koszyka
  • musztarda_kremska
    Musztardy i sosy

    Musztarda kremska Sosta

    13,90 19,90  Wybierz opcje This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
  • musztarda z cebulką
  • masło klarowane
    Masło klarowane

    GHEE masło klarowane 700 ml

    68,90  Dodaj do koszyka

Szanowni Państwo!

Niedawno uruchomiliśmy nową stronę internetową. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby działała bez zarzutów. Mamy nadzieję, że korzystanie z niej będzie przyjemniejsze, a składanie zamówień bezpieczniejsze, prostsze i szybsze.

Jeśli zauważą Państwo błędy techniczne, wizualne lub tekstowe w obrębie strony, będziemy wdzięczni za ich zgłoszenie na [eeb_content]biuro@sosta.pl[/eeb_content]

Dziękujemy!