Tłuszcz roślinny vs. tłuszcz zwierzęcy-który wybrać?

Wokół tłuszczy narosło wiele kontrowersji. Wciąż pojawiają się dyskusje na temat tego, które tłuszcze są korzystniejsze, a zdarzają się również głosy, że z tłuszczu najlepiej jest całkowicie zrezygnować. Jaka jest prawda? Jaki tłuszcz wybierać- roślinny czy zwierzęcy?

Tłuszcze- garść informacji

Na początku warto zaznaczyć- tak, TRZEBA spożywać tłuszcze. Mówimy tu oczywiście o diecie osoby zdrowej, bez lekarskich ograniczeń. Tłuszcze pełnią rolę budulcową i energetyczną. Poza tym, to właśnie w tłuszczach rozpuszczają się witaminy. Dzięki temu, że tłuszcze odpowiadają za przyswajanie witamin z pożywienia, nasz organizm może funkcjonować prawidłowo. Zdecydowanie niezbędne są nienasycone kwasy tłuszczowe, czy NNKT- omega-3, omega-6, kwas linolowy i α-linolowy.

Czy to jednak oznacza, że w spożyciu tłuszczu nie ma żadnych ograniczeń? Wręcz przeciwnie. Warto wiedzieć, że tłuszcze zawierają dwukrotnie więcej kalorii niż węglowodany i białka. Zbyt duże spożycie tłuszczu przyczynia się do rozwoju chorób miażdżycowych i występowania nowotworu piersi czy prostaty. [1] Zalecany jest więc umiar i zdrowy rozsądek. Dzienne zapotrzebowanie człowieka na tłuszcz wynosi 60-70g, czyli około 2 łyżek.

Tłuszcze zwierzęce i roślinne- zalety i wady

Tłuszcze zwierzęce zawierają w sobie więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż tłuszcze roślinne, co jest ich niewątpliwą wadą. Zawierają jednak w sobie antyoksydanty, witaminy i kwas wakcenowy i linolowy o działaniu przeciwnowotworowym. Nie można więc jednoznacznie powiedzieć, że tłuszcze zwierzęce są złe, bo wiele zależy od ich jakości.

Tłuszcze roślinne z kolei zawierają w sobie więcej NNKT, co jest oczywiście zaletą. Trzeba jednak pamiętać, że tłuszcz tłuszczowi nierówny. Należy wybierać tłuszcze wysokiej jakości i używać ich we właściwy sposób, czyli na surowo. Dlaczego to takie ważne? Podczas smażenia na tłuszczu roślinnym, dobroczynne NNKT zamieniają się w rakotwórcze tłuszcze trans. Jeżeli więc zastanawiacie się, jaki tłuszcz sprawdzi się do smażenia, niezastąpione jest masło klarowane. Ma ono bardzo wysoką temperaturę dymienia, nie traci swoich właściwości nawet w najwyższej temperaturze.

Zdrowe tłuszcze- gdzie je znaleźć?

Zdrowe tłuszcze znajdziemy w tłustym nabiale, rybach morskich, orzechach czy pestkach dyni. Oczywiście, są one także w olejach czy w oliwie z oliwek. Najlepiej jednak wybierać nasze oleje zimnotłoczone. Oferta jest szeroka, każdy więc znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Podsumowując

Najzdrowszą opcją, jeśli chodzi o tłuszcze są naturalne, zimnotłoczone oleje roślinne, spożywane na surowo, np. jako dodatek do sałatki. Spożywając tłuszcz w taki sposób, mamy pewność, że wykorzystujemy pełnię jego właściwości. Tłuszcze zwierzęce najlepiej jest zastąpić tłuszczami roślinnymi, a do smażenia używać naszego wspaniałego masła klarowanego ghee o przyjemnym, orzechowym aromacie.


[1] https://dietetykaga.pl/blog/ktore-tluszcze-spozywac-czy-tluszcze-roslinne-czy-zwierzece/

Darmowa dostawa od 200 zł

Ostatnio w sklepie pojawiły się:

  • sos paprykowy
    Musztardy i sosy

    Sos paprykowy Sosta 200 g

    24,90  Kup teraz
  • musztarda z cebulką
    Musztardy i sosy

    Musztarda z cebulką Sosta

    od 13,90  Kup teraz
  • masło klarowane
    Masło klarowane

    GHEE masło klarowane 700 ml

    64,90  Kup teraz
  • Masło klarowane

    Zestaw GHEE masło klarowane 6x700ml

    353,90  Kup teraz

Szanowni Państwo!

Niedawno uruchomiliśmy nową stronę internetową. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby działała bez zarzutów. Mamy nadzieję, że korzystanie z niej będzie przyjemniejsze, a składanie zamówień bezpieczniejsze, prostsze i szybsze.

Jeśli zauważą Państwo błędy techniczne, wizualne lub tekstowe w obrębie strony, będziemy wdzięczni za ich zgłoszenie na [eeb_content]biuro@sosta.pl[/eeb_content]

Dziękujemy!